ابداع روشی ساده و ارزان برای تهیه آب نوشیدنی از دریا
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
https://telegram.me/joinchat/DKL4YD8togTtBzDF26ewbQ
ابداع روشی ساده و ارزان برای تهیه آب نوشیدنی از دریا
  • بازدید : (4613)

۱۸۷۵۷۱۸

 

گروهی از محققان در مصر روشی ساده، ارزان و مؤثر برای تبدیل آب دریا به آب نوشیدنی ارایه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آنچه که محققان دانشگاه الکساندریا در مصر ارایه کرده اند نسبت به روشهای سنتی تبدیل آب دریا به آب شیرین از مزایای قابل توجهی برخوردار است به طوریکه می توان از آن به عنوان روشی قابل اطمینان برای تأمین آب در بسیاری از مناطق جهان استفاده کرد.

در حال حاضر شیرین سازی آب دریا تنها روش مؤثر برای تأمین آب سالم و قابل نوشیدن برای جمعیت در حال افزایش جهان به شمار می آید به طوریکه کارخانجات بزرگ و پرهزینه شیرین سازی آب دریا در مصر و سایر بخشهای خاورمیانه به عنصر اساسی و غیرقابل تعطیل شدن تبدیل شده اند.

در بسیاری از این کارخانجات فرآیندهای چندمرحله ای مبتنی بر اسموز معکوس صورت می گیرد که این خود به تأسیسات گسترده و پرهزینه و همچنین استفاده زیاد از برق نیاز دارد. در نهایت نیز نمک قابل توجه و سایر آلودگی های برجای مانده از فرآیند شیرین سازی، به دریا بازگردانده می شود که بدین ترتیب حیات جانداران دریایی در معرض خطر قرار می گیرد.

اکنون محققان در مصر از روشی رونمایی کرده اند که در آن از موادی استفاده می شود که تولید آنها ساده و ارزان بوده و جالب اینکه در روشی که از این مواد استفاده می شود نیاز به برق هم نخواهد بود.

در این فناوری از روش جداسازی مایعات و جامدات موسوم به pervaporation استفاده می شود که در واقع یک روش ساده و دو مرحله ای است. مرحله نخست شامل فیلترسازی مایع از طریق غشای سرامیکی یا پلیمری است و در مرحله بعدی نیز مایع (آب) متراکم شده جمع آوری و تبخیر می شود.

به عقیده کارشناسان این روش نه تنها سریعتر و ارزان تر است بلکه به عنوان یک فناوری دوست دار محیط زیست به شمار می آید.

محققان آینده این روش نوین را روشن می دانند و معتقدند که با استفاده از آن بخشهای وسیعی از خاورمیانه و شمال آفریقا به آب سالم و قابل نوشیدن از دریا دست خواهند یافت.



برچسب ها : ,
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید: برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: